اسناد مالکیت تک برگی – قسمت چهارم
دستورالعمل نحوۀ صدور سند مالکیت جدید
ماده ۷- به هنگام صدور سند، کلیۀ اقلام اطلاعاتی به وسیلۀ سیستم چاپ خواهد شد و هرگونه دست نوشته به منظور توضیح یا رفع اشتباهات احتمالی ممنوع بوده و باعث مخدوش گردیدن سند خواهد شد.
تبصره: چنانچه سند در حین صدور ناقص یا ناخوانا چاپ شود به نحوی که قابل استفاده نباشد، ضمن تنظیم صورتجلسه توسط متصدی صدور و تایید مسئول امور مالی و مسئول دفتر املاک و رئیس واحد ثبتی، سند مذکور به مهر ابطال ممهور و اوراق باطله هر سه ماه یک بار از طریق استان به اداره کل امور املاک فرستاده شود.
ماده ۸- در صورتی که سند تک برگ بعد از صدور و تسلیم به مالک، مفقود گردد یا اینکه به دلیل ریختن جوهر یا سوختگی یا پاره شدن یا جهات دیگر، قابل استفاده نباشد، مطابق ماده ۱۲۰ آیین نامۀ قانون ثبت، سند المثنی صادر و موضوع در قسمت شماره سریال درج و سند جدید به مهر المثنی ممهور می گردد.
تبصره: در موارد مذکور در تبصرۀ ۵ مادۀ ۱۲۰ آیین نامۀ قانون ثبت و نیز در مواردی که به لحاظ پر شدن قسمت نقل و انتقالات سند تک برگ، امکان درج انتقال جدید وجود نداشته باشد، سند مالکیت تعویض می گردد.
ماده ۹- اسناد جدید که از طریق پست ارسال می گردد در صورت گواهی مامور پست مبنی بر عدم شناسایی آدرس اعلام شده یا عدم دسترسی به مالک، سند به واحد ثبتی مربوط اعاده و تا مراجعۀ مالک یا نمایندۀ قانونی یا قائم مقام وی تحت نظر رئییس اداره نگهداری می شود.
ماده ۱۰- در صورت وقوع بیع، سردفتر مکلف است ضمن درج معامله در سند، آن را به همراه خلاصه معامله و درخواست خریدار و رسید هزینه های مربوط، جهت ثبت در سوابق و صدور سند جدید، به واحد ثبتی ارسال و رسید مدارک را به متقاضی تحویل نماید.
تبصره: در رابطه با انتقال قسمتی از ملک، تعویض سند فروشنده ضرورت ندارد، مگر اینکه به لحاظ پر شدن قسمت نقل و انتقالت سند، امکان درج انتقال جدید وجود نداشته باشد.
(( ادامه در قسمت پنجم))
منبع وکیل سرا www.vakilsara.ir
پاسخ دهید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.